Góry Retezat

Masyw Retezat jest według mnie jednym z najpiękniejszych europejskich łańcuchów górskich. Infrastruktura turystyczna w Retezacie jest taka "w sam raz". Nie ma tam tłumów turystów, zboczy górskich pozastawianych hotelami ani tysiąca stoisk z kiczowatymi pamiątkami. Są natomiast  schroniska turystyczne i wystarczająco dobrze oznaczone szlaki.

Najwyższym szczytem jest Vârful Peleaga o wysokości 2509 m n.p.m. Masyw zdobią liczne jeziora polodowcowe.

My dojechaliśmy do Retezatu z Devy. Rozbiliśmy obozowisko na łącę na końcu wsi Nucșoara. Transporter miał awarię, więc nie mogliśmy podjechać bliżej. Rano troje z nas autostopem dotarło na szlak prowadzący na szczyt Retezat (2482 m n.p.m.). Jechali z Nucșoary do parkingu pod schroniskiem Cârnic. Jeden z nas naprawiał auto, pozostałych troje stało i patrzyło.

Po udanej naprawie poszliśmy zobaczyć wieś Nucșoara (w języku rumuńskim to słowo oznacza gałkę muszkatołową) i zrobić zdjęcia. Zatrzymaliśmy się w barze Popas Retezat na piwo i lody. W międzyczasie otrzymaliśmy sms od brakującej trójki, że dotarli na szczyt Retezatu. Podjechaliśmy po nich na parking pod schronisko Cârnic. Tam też ugotowaliśmy kolację i spędziliśmy noc.

Z ciekawostek: w Retezacie jest trasa Calea Lupului. Jej przejście trwa około 11 godzin i jak nazwa wskazuje, idąc wzdłuż niej jest duże prawdopodobieństwo spotkania wilka.

Na stronie mapy.cz wyświetlą się Wam szlaki turystyczne. W "Hledani" wpisujecie Retezat National Park. W lewym górnym rogu strony wybieracie "Zmenit mapu" i klikacie "Turisticka". Często używam tego czeskiego portalu, bo jest bardzo wygodny i dobrze opisany pod kątem turystycznym (oznaczone szlaki piesze, ścieżki rowerowe, punkty czerpania wody pitnej, postoje, itd.)

W miasteczku Hațeg kupicie części samochodowe. Jest tam tez niewielkie muzeum etnograficzne.

W tle bar "Popas Retezat"

Mapa trasy Calea Lupului

Zachód słońca na łące we wsi Nucșoara.

Mapa ze szlakami w Retezacie

Przydatna literatura:
Transylwania. Twierdza rumuńskich Karpat. Wydawnictwo Bezdroża. (Warto. Ponad 600 stron. Są tam opisy tras nie tylko w Retezacie, ale i w Górach Rodniańskich, Fagarasz, Maramuresz, Bucegi).

Info o trasach:

Popularne posty z tego bloga